Φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού 3 – 4 ετών!

Η ηλικία αυτή, αντιστοιχεί στην προ – προνηπιακή περίοδο και εμφανίζει αξιοσημείωτες αλλαγές στην ζωή του παιδιού. Το παιδί των 3 ετών, κινητικά έχει ήδη εδραιώσει κατακτήσεις, του προηγούμενου έτους και τώρα σταδιακά τις εξειδικεύει. Μπορεί ν’ ανεβοκατεβαίνει σκάλες, εναλλάσσοντας τα πόδια του, να τρέχει κρατώντας τον έλεγχο του σώματός του, να κλοτσάει, να σκαρφαλώνει, να πετάει και να πιάνει μια μπάλα, να προσπαθεί να ισορροπήσει σε μία δοκό, να αναπηδά στο ένα ή και στα δύο πόδια, να χορεύει με ρυθμό, να εκτελεί γυμναστικές ασκήσεις, να κάνει ποδήλατο κ.α.

Κατά τον ίδιο τρόπο, το μουτζουρογράφημά του, δεν περιλαμβάνει μόνο κυκλικές γραμμές αλλά και κάθετες, οριζόντιες και άλλες. Επίσης, πραγματοποιεί με επιτυχία λεπτές κινήσεις, όπως το ξεφύλλισμα ενός βιβλίου, την χρήση εργαλείων (βιδώνει, ξεβιδώνει κ.τ.λ.), εδραιώνει σταδιακά το σωστό κράτημα του μολυβιού ή μαρκαδόρου κ.τ.λ. χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και τον δείκτη του, ενώ η προτίμηση χεριού (πλευρίωση), γίνεται όλο και πιο σταθερή. Η αυτονομία του, στο περιβάλλον ενισχύεται τώρα από την δυνατότητά του να ανοίγει και να κλείνει μία πόρτα, ένα παράθυρο, να ανοίγει και να κλείνει την τσάντα του και να συμμετέχει στο ντύσιμό του.

Αντιληπτικά, μπορεί να ξεχωρίσει τώρα τις ενέργειες που γίνονται παράλληλα με τις δικές του, σε σχέση με ένα εξωτερικό αντικείμενο, όπως π.χ. παίζοντας με ένα μηχανικό παιχνίδι, καθώς το παιδί είναι σε θέση ν’ αντιληφθεί καθαρότερα τον περιβάλλοντα χώρο του, τ’ άλλα πρόσωπα και τα αντικείμενα. Στα παιχνίδια του, μπορεί να εκτελέσει ομαδοποιήσεις, αντιστοιχίες, να φτιάξει πάζλ κ.α. Γενικά, μπορεί ν’ αρχίσει να οργανώνεται καλύτερα μέσα στον χώρο στον οποίο κινείται, ν’ αντιλαμβάνεται καλύτερα κανόνες, πλαίσια και όρια.

Στην ομάδα των «φίλων» του, αρχίζει να κάνει αποδεκτή την παρουσία των άλλων και να επιχειρεί το παιχνίδι με κάποιον απ’ αυτούς. Έτσι, το παιχνίδι του από ατομικό, γίνεται δυαδικό, κρατάει ωστόσο πιο έντονο τον χαρακτήρα του ατομικού παιχνιδιού, καθώς το παιδί οικειοποιείται λέξεις και φράσεις όπως: εγώ και δικό μου. Εμφανίζει σαφή προτίμηση σ’ άλλα πρόσωπα και επιλέγει όχι να μοιραστεί το ίδιο παιχνίδι, αλλά να παίξει μαζί δηλαδή παράλληλα και δίπλα δίπλα με το πρόσωπο που προτιμά.

Ο λόγος του, εμπλουτίζεται με χρόνους και με αντωνυμίες, παρακολουθεί ευκολότερα τον ενήλικο λόγο μέσω μεγάλων προτάσεων, χρησιμοποιεί προτάσεις το ίδιο πιο πλούσιες σε λεξιλόγιο και καθαρότερες ηχητικά, ενώ μπορεί να δώσει για πρώτη φορά πληροφορίες για τον εαυτό του και το περιβάλλον του, πέραν ενός ονόματος.

Το συναίσθημα του παιδιού τέλος, εμφανίζει μεγαλύτερη ποικιλία τόσο ως προς αυτά που μπορεί να αισθανθεί, όσο και ως προς τους τρόπους έκφρασής τους. Εξελίσσει την αυτονομία και την ανεξαρτησία του. Μπορεί να αποχωριστεί ένα αγαπημένο πρόσωπο ασφαλέστερα και να εμπιστευτεί ένα άλλο ή μια συνθήκη ευκολότερα. Το συναίσθημά του, αρχίζει να εκπαιδεύεται στις αλλαγές και με μικρή βοήθεια το παιδί μπορεί τόσο να τις οικειοποιηθεί όσο και να λειτουργήσει εξίσου καλά μέσα σ’ αυτές.

Για την «Άλκηστη» με αγάπη από το my-family.gr

 

Back to news page