Φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού 4 – 5 ετών!

Το παιδί, στην ηλικία των 4 με 5 ετών αντιστοιχεί, στην προνηπιακή περίοδο και κατά την διάρκεια του συγκεκριμένου έτους της ζωής του, αρχίζουν να διαφαίνονται χαρακτηριστικά γνωρίσματα και συμπεριφορές που θέτουν ξεκάθαρα τις βάσεις για την μετέπειτα νηπιακή και σχολική ηλικία.

Κινητικά, το παιδί εδώ, παρουσιάζει όχι μόνο δεξιοτεχνία στην χρήση των άκρων και του σώματός του, αλλά ίσως και πρώτες ενδείξεις κάποιων ταλέντων. Όλες του οι κινήσεις, δίνουν τόσο στο περιβάλλον όσο και στο ίδιο το παιδί την ασφάλεια ότι έχει τον έλεγχο, ότι τις ορίζει όπως επιθυμεί και σταδιακά τις τελειοποιεί. Είναι άλλωστε η ηλικία, που ξεκινούν πολλές εξωσχολικές – κινητικές  δραστηριότητες.

Η πλευρίωσή του, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και τώρα το παιδί μπορεί κρατώντας σωστά το μολύβι ή την μπογιά του να φύγει σταδιακά από το μουτζουρογράφημα και να κατακτήσει το «σχέδιο». Μπορεί να ελέγξει την κίνηση του χεριού του σε ολοκληρωμένες γραμμές και μέσα από την εξάσκηση να δώσει τελικά, το αποτύπωμα ενός αντικειμένου. Μπορεί να παραμείνει ζωγραφικά εντός πλαισίου, εξελίσσοντας όλο και περισσότερο τον τρόπο που τοποθετεί τον εαυτό του μέσω των κινήσεων, σε σχέση με τα πάντα γύρω του. Χρησιμοποιεί, για πρώτη φορά, ψαλίδι, επιχειρεί περιγράμματα, αντιγράφει και στο τέλος του τέταρτου έτους, μέσω της προ-γραφικής εκπαίδευσης οι γραμμές του που δεν είναι πια τυχαίες, μπορούν να αποτυπώσουν κεφαλαίο γράμμα.

Η ομιλία του, έχει κατακτηθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό (με εξαίρεση καμιά φορά κάποιων συμφώνων), έχει πλούσιο λεξιλόγιο και μπορεί να κάνει ξεκάθαρο το κάθε αίτημά του. Χρησιμοποιεί μεγάλες προτάσεις και δείχνει να έχει κατανοήσει την δομή του λόγου του. Στην πορεία αυτού του έτους, προσπαθεί να κάνει τον λόγο του περισσότερο αφηγηματικό, ανταλλάσσοντας πληροφορίες με τους γύρω του και περιγραφικό, με διάθεση να εξηγήσει ότι το αφορά.

Η φαντασία, δίνει σ’ αυτήν την ηλικία τα πρώτα εμφανή σημάδια της και εμπλουτίζει το παιχνίδι του παιδιού. Παρατηρούμε μεγάλο ενδιαφέρον τώρα, στον τρόπο που αναπαριστά μέσω του παιχνιδιού του, συνθήκες της καθημερινότητάς του, ενώ είναι η πρώτη φορά που δείχνει να αρχίζει να αντιλαμβάνεται την έννοια της ομάδας. Έτσι μοιράζεται, το παιχνίδι με τους «φίλους» του, μπορεί να ακολουθήσει κανόνες και στα πλαίσια αυτής της «μοιρασιάς» και συνήθως επιζητά έντονα την συντροφιά συνομηλίκων.

Αφηρημένες έννοιες, όπως ο χρόνος αρχίζουν να γίνονται σχετικά αντιληπτές, στην αρχή μέσω του προσδιορισμού για παράδειγμα των διαστημάτων της μέρας (πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ). Επίσης, αντιλαμβάνεται πια πιο σύνθετες έννοιες, όπως ομοιότητες και διαφορές, ταξινομεί μνημονικά τις πληροφορίες με μεγαλύτερη σαφήνεια και καταφέρνει ν’ ανακαλέσει τμήματα ενός γεγονότος του πρόσφατου παρελθόντος. Η σκέψη του, γίνεται πιο σύνθετη σ’ όλα τα επίπεδα, ενώ συγκεκριμένα η κατανόηση της σειράς, δίνει τα πρώτα σημάδια σε επίπεδο μαθηματικής σκέψης.

Το συγκεκριμένο παιδί, μπορεί να είναι πλέον ξεκάθαρα κοινωνικό, να διεκδικεί έντονα την επαφή, να επιλέγει τα πρόσωπα και τις συνθήκες κάτω απ’ τις οποίες θα επικοινωνήσει. Το συναίσθημά του, χαρακτηρίζεται από έντονη έκφραση κάθε διάθεσης, με δυνατότητα περιγραφής αλλά και άμεση ανάγκη ανταλλαγής. Την συγκεκριμένη ηλικία, την χαρακτηρίζει η ανάγκη αναγνώρισης για όσα είναι μέχρι σήμερα το παιδί, για όσα μπορεί, καθώς και αποδοχής των όσων αισθάνεται.

Για την «Άλκηστη» με αγάπη από το my-family.gr

Back to news page